A rivalda

Kertész Jenő portréja, idős férfi rövid fehér hajjal és szakállal, komoly tekintettel.
Írta: Kertész Jenő

Talán egy év is eltelt az ominózus találkozásunk óta. Egy válogatás – sznobul, casting – munkatársaként ügyködöm, mondjuk inkább tolmácsként, amolyan „a szekér ötödik kereke” funkcióban.

A rendező dörgedelme

Pont a fénytechnikát ellenőriztették velem, amikor a mikroporton átjött Nyikita, a rendező ingerült, érces hangú dörgedelme:
– Hát ezt ki hívta ide?
Látszott, hogy Nyikita hatalmas teste szinte vergődik a dühtől, és a bajszát rágja.

Üres rendezői szék és technikai eszközök a nézőtérről fotózva, háttérben megvilágított színpaddal.
A dörgedelmes rendező távollétében is érezhető jelenléte

A hívatlan frissen restaurált művésznő, egykoron ragyogó fiatal sztárszínésznőként a kamasz fiúk szexuális bálványa volt. Nekem is az egyik. A színpadon csicsergő naiva, a szívet tipró díva, a filmen háborúban elesett vőlegényét sirató szende; mindez ő volt egyben, a néhai sztár: a Művésznő.

A látogatás

Akkor, amikor megbízásból fel kellett keresnem, életemben először ott ültem vele szemben, éppen hogy egy féllépésnyire az intim szféráján kívül. Egy töpörödött nénike. A haja kontyban, tövében ősz, a végein kopott festés. Az álla nedves. Valószínű, mielőtt csengetésemet követően ajtót nyitott, sebtében pohárból feltehette – az amúgy tökéletes – protézisét, amiről lecsöpöghetett egy csepp víz. Csak a szemei! Csak a szemei és a hangja. Igen. Főleg a hangja nem öregedett.

A nappaliban ültetett le, és kedvesen kávéval kínált. Szerény belvárosi lakás. Ő is érezte, hogy jelenlegi élettere méltatlan hozzá. Üzenetet hoztam neki. Figyelmesen néz, mintha ősidők óta ismerne. Szédelgek a feledett múltból átmentett plakátok, színházi és filmjelenetek fotóinak forgatagában. Valahogy túlzott a kontraszt. Csillogó múlt és az egérszürke jelen.

Gőzölgő kávéscsésze egy dohányzóasztalon, mögötte régi portréfotók és egy barna fotel
Érintetlenül maradt kávé

Megbízásból jótékonysági felolvasó estre kérem fel. Egy pillanatig hallgat, mintha gondolkodna. Majd kitör.
– Nekem lenne segítségre szükségem! – sziszegte ingerülten. – Mit képzelnek? Ingyen semmit! – Itt hibernálok a közömbös feledésben. Olykor régi filmjeimet újranézem, de egyiket se bírom végigülni, mert közben valamitől mindig rosszul leszek.

Ez az utolsó mondata csengett a fülemben akkor is, amikor becsukta mögöttem a bejárati ajtót. A kávém ott maradt kimeredve, érintetlenül a dohányzóasztalkán.

Vissza a jelenbe

– Hát ezt ki hívta ide? – dörögte el újra Nyikita.

A Művésznő, a néhai, süllyesztőbe kényszerített sztár ott állott a frissen magabiztossá szabott mosolyával a szinte perzselő rivaldafényben. Lehetetlen, hogy nem hallotta Nyikita dührohamát. Kihívóra vette a figurát. Beállt, mint a hatvanas évek Opel Kadettjának a dizájnja, a kétezres évek tartozékaival spojlerozva. A rutin itt éreztette dominanciáját.

Idős nő hátulról, a színház kulisszái között, kezében régi fényképpel.
A kulisszák mögötti találkozás önmagával

Természetesen a rivalda káprázatától nem láthatta a rendezőt. Csak az irányt sejtette jól, és belenézett Nyikita elképzelt, acélszürke, pökhendi szemeibe. Magabiztos, néhai szexis, jellegzetes hangszínét leporolva – mindenki megrökönyödésére – belebúgott a mikrofonba:
– Na halljam, mi is a feladat?

Hangulatvideó: https://youtu.be/F6uEMJefdJs

Olvasd el ezt is: Tranzit végzet https://hiszemhalatom.hu/2025/11/29/tranzit-vegzet/

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük